Tijekom moje prakse u radu s roditeljima i djecom roditelji bi se često javljali s pitanjima: „U čemu je problem s njihovom djecom?“ jer bi vidjeli ili osjetili da neki problem postoji. Zašto dijete kući uči, a u školi se ne može sjetiti ničega? Zašto u pismenim ispitima dobiva puno bolje ocjene nego u usmenima i obratno? Zašto dijete pokazuje nagle promjene raspoloženja, često je odsutno i tužno? Zašto ne može spavati, grize nokte i ima napadaje anksioznosti? Što ako ga nešto muči, a nikome ne priča o tome? Kako moje dijete rješava probleme i suočava se sa stresom?
Roditeljstvo je prepuno različitih izazova i pitanja – osobito dok su djeca mala. Što mogu napraviti kao roditelj da mu pomognem s teškoćom koju ima? Je li mom djetetu potreban primjereni oblik školovanja (redovni program s individualiziranim postupcima ili redovni program uz prilagodbu sadržaja i dr.)? Je li moje dijete spremno za prvi razred?
Na ova pitanja nam odgovor može dati psihološka procjena/dijagnostika.
Psihološka procjena djece je postupak u kojem psiholozi kroz razgovor s roditeljima, promatranje djetetovog ponašanja i primjenu suvremenih psihodijagnostičkih instrumenata dobivaju uvid u sljedeće aspekte dječjeg razvoja:
• Intelektualne sposobnosti i potencijale
• Pažnju i pamćenje
• Verbalne sposobnosti
• Socijalno i emocionalno funkcioniranje
• Prisutnost simptoma depresivnosti, anksioznosti, fobija, …
• Načine suočavanja s problemima i stresom
• Osobine ličnosti
Ova procjena omogućava prepoznavanje poteškoća u djetetovom funkcioniranju, praćenje tijeka njegovog razvoja te usmjeravanje na odgovarajuće intervencije, uz mogućnost praćenja njihovih učinaka. Psihološka procjena ključan je korak u radu s djecom koja imaju poteškoće u učenju. Kroz detaljnu dijagnostiku, dobiva se jasna slika o izvoru djetetovih teškoća, čime se omogućuje preporuka za najprikladniji oblik školovanja. Osim toga, nalaz sadrži konkretne smjernice za rad s djetetom, kako u školi, tako i kod kuće.
Psihološku procjenu, ovisno o dobi i mogućnostima djeteta, provodimo u 3 do 5 susreta. Testove koje ću koristiti biram s obzirom na dob djeteta i svrhu procjene, ali vodeći se time da od provedenih testova dobijem što više informacija. Na kraju procjene, roditelj dobije pisani nalaz s preporukama.
Tijek procjene/dijagnostike:
1. Roditelji/skrbnici razgovaraju s psihologom o različitim aspektima djetetovog dosadašnjeg razvoja i svojim zapažanjima te zajedno dogovaramo ciljeve i dužinu procjene (trajanje: 45 minuta).
2. Testiranje djeteta posebnim psihodijagnostičkim instrumentima. Ovisno o području procjene, testiranje može trajati kraće i duže (od 45 minuta do 120 minuta). Ponekad je zbog djetetove koncentracije i zamora potrebno je testiranje obaviti u dva, a ponekad i tri dolaska. Dužinu procjene i termine dolaska dogovaraju se prethodno s roditeljima.
3. Roditeljima/skrbnicima se prezentira nalaz psihološke procjene uz detaljno objašnjenje i praktične savjete za podržavanje djetetovog razvoja (za školu i roditelje) (trajanje: 45 minuta).
Prvi i zadnji susret je moguće obaviti i putem videopoziva, dok se samo testiranje obavlja isključivo uživo.